Zakupy w USA
Dla wielu turystów zakupy w USA to nieodłączne element programu wizyty w tym kraju. Przystępne ceny markowych produktów, duże przeceny, ogrom outletów i centrów handlowych oraz wszechobecny i sugestywny marketing spowodują, skuszą nawet osoby nieprzepadające za spędzaniem czasu w galeriach handlowych.
Warto jest wybrać się zarówno do supermarketu, sklepu z odzieżą, czy sklepu sportowego, aby przekonać się, jak wygląda ‘duży wybór’ po amerykańsku.
Zarezerwuj czas na zakupy w USA; przy tak dużej podaży nie łatwo jest podjąc decyzję.
Dużym powodzeniem wśród turystów z Europy cieszą się w Stanach Zjednoczonych produkty znanych amerykańskich marek odzieżowych i obuwniczych, w tym dżinsy i buty sportowe, a także kosmetyki i elektronika.
Outlety w Stanach Zjednoczonych
Najkorzystniejsze ceny markowych produktów, z upustami sięgającymi często 70% dostępne są zazwyczaj w miasteczkach outletowych, tzw. factory outlets, które znaleźć można w okolicy wszystkich dużych amerykańskich miast.
Oferują one zazwyczaj starsze kolekcje (trudno więc szukać w nich najnowszych modeli ubrań czy elektroniki) ceny jednak są nie do przebicia.
Outlety położone są zazwyczaj na obrzeżach miast. Turyści, którzy nie zdecydowali się na wynajem samochodów w USA i nie dysponują własnym środkiem transportu, nie będą mieć większych problemów z dostaniem się do outletów. Oferują one zazwyczaj szereg połączeń autobusowych z centrów miast, popularnych punktów turystycznych, a nawet dużych hoteli.
Typowy amerykański outlet – w tym przypadku: Las Americas Premium Outlets na południe od San Diego.
W outletach stałymi rezydentami są najpopularniejsze amerykańskie marki, w tym: Levi’s, Nike, Converse, Vans, Adidas, Calvin Klein, Columbia, Clarks, Timberland, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Gap, Coach, Sunglass Hut i Samsonite.
Jako, że wizyta w outlecie to zazwyczaj wyprawa na cały dzień, zadbano w nich także o podstawowe potrzeby gości: oprócz sklepów, do dyspozycji mają oni także liczne restauracje, a często także kina.
Znajdź więcej informacji na temat outletów grupy Premiu Outlets w USA.
Tanie sieci handlowe w USA
Korzystne ceny mody i kosmetyków dostępne są także w kilku sieciach handlowych wyspecjalizowanych w ofercie low-cost. Do najpopularniejszych zaliczają się:
Ross Dress For Less to, jak wskazuje niepozostawiająca wiele wyobraźni nazwa, miejsce, gdzie największy nacisk przykłada się do niskiej ceny. Nie oczekuj eleganckich wnętrz, czy też najnowszych kolekcji. Jeśli nie zrażają Cię labirynt wieszaków z ubraniami i kolejki do przymierzalni, zrobić tu możesz naprawdę tanie zakupy ubraniowe, a także kosmetyczne.
Ross Dress For Less – tutaj liczy się cena.
Burlington Coat Factory – te nierzucające się w oczy sklepy o dyskretnej fasadzie, oferują duży wybór marek po znacznie obniżonych cenach.
T.J. Maxx – jeden z najpopularniejszych dyskontów modowych (w Polsce znany jako T.K Maxx).
Domy towarowe i centra handlowe w Stanach Zjednoczonych
Jeśli nie interesuje Cię polowanie na przeceny w oddalonych od centrów miast outletach, wiele okazji do zrobienia zakupów znajdziesz także w popularnych domach towarowych i galeriach handlowych. Zwłaszcza te pierwsze są często łatwiej osiągalne dla niezmotoryzowanych turystów z racji na położenie w centrach dużych miast.
Najpopularniejsze domy towarowe w USA to, między innymi:
- Macy’s
- Nordstrom
- Bloomingdale’s
- Lord & Taylor
- JC Penney
Choć nie są one nastawione na przeceny, często, z okazji popularnych świąt, oferują atrakcyjne promocje.
Mall of America w Minneapolis – zakupy i rozrywka pod jednym dachem.
Centra handlowe w Stanach Zjednoczonych tworzone są z typowo amerykańskim rozmachem; nierzadko skupiają nawet pół tysiąca różnych sklepów i punktów usługowych. Największy z tego typu przybytków w USA, Mall of America, położony w Minneapolis (Minnesota), posiada aż 550 sklepów i zajmuje powierzchnię ponad 260 tyś. m2.
Oprócz Mall of America, największe centra handlowe w USA to:
- King of Prussia Mall, Philadelphia, Pennsylvania
- American Dream, New York
- South Coast Plaza in Los Angeles, California
- Destiny USA, Syracuse, New York
- Del Amo Fashion Center, Los Angeles, California
Podatek od sprzedaży / sales tax w USA
Robiąc zakupy w USA pamiętaj, iż cena na metce, czy na etykiecie produktu, nie jest cena końcową. Przy kasie dodany zostanie do niej podatek od sprzedaży. Sales tax w Stanach Zjednoczonych przyprawić może o ból głowy, z racji tego, iż różni się on nie tylko w poszczególnych stanach, ale także na poziomie hrabstw, a nawet miast, jak również, w zależności od rodzaju produktów. Średnio wynosi on 7%, może jednak sięgać nawet 11%, co sprawia, iż wskazanie kasy fiskalnej, gdy przyjdzie do płacenia za zakupy, okazać się może nieprzyjemną niespodzianką.
Podatek od sprzedaży w poszczególnych stanach
Poniżej, podajemy uśrednioną stawkę podatku od sprzedaży w niektórych z amerykańskich stanów (2020):
Alabama: 9.22%
Arizona: 8.40%
Kalifornia: 8.66%
Kolorado: 7.65%
Delaware: 0%
Floryda: 7.05%
Georgia: 7.31%
Hawaje: 4.44%
Idaho: 6.03%
Luizjana: 9.52%
Maine: 5.50%
Massachusetts: 6.25%
Mississippi: 7.07%
Nevada 8.32%
New Hampshire: 0%
New Mexico: 7.82%
New York: 8.52%
Oregon: 0%
Dakota Południowa: 6.40%
Tennessee: 9.53%
Texas: 8.19%
Utah: 7.18%
Vermont: 6.22%
Wyoming: 5.34%
District of Columbia (Federal District): 6.00%
Znajdź dokładniejszą informację na temat podatków od sprzedaży w poszczególnych stanach i hrabstwach w 2020.
Stany USA bez podatku od sprzedaży
Niektóre z amerykańskich stanów nie naliczają podatku od sprzedaży. W Delaware, New Hampshire, Oregonie i większości Montany zapłacisz w kasie dokładnie tyle, ile wskazuje metka.
Artykuły powiązane: